05 syyskuuta 2022

Superautoja

 Ruotsalainen superautovalmistaja, Koenigsegg, on julkaissut 20-vuotisen taipaleensa kunniaksi uuden maanteiden hirviön: CC850 -mallin. Yleensä en näistä innostu kun  ovat tuulitunnelissa virtaviivaistettu kokolailla toistensa näköisiksi, vaan tässä on jotain mikä puhuttelee, muotokielessä siis:


CC850 (linkistä I-S:n juttuun)

Jokin tuossa saa Sujeksen hyrisemään... . Ja kyllähän tämä hyry-sysy (ankka-termi;) hyrisee manteillä kun vähän painaa kaasupoljinta, hevoisia on tungettu pellin alle vaatimattomat 1366!! ja kun ottaa huomioon että auto painaa vaivaiset 1385 kg (tavan Toyota Yaris painaa reilun tuhannen kiloa), niin kyllä on voimaa kuin pienessä kylässä. Tai kyllä sen täytyy jo olla keskikokoinen taajama, ja sen voimamiehet ;D

Firman perustaja Christian von Koenigsegg, täyttää 50 vuotta joten mallia tehdään sen kunniaksi se 50 kpl. Kannattaako taloudellisesti? Kyllä, auto kun maksaa 1,5 miljoonaa euroa. Halvat on herrain huvit;)

Monelle saattaa tulla yllätyksenä että niinkin lähellä valmistetaan moisia hirmuja mutta tiedättekös että oli lähellä ettei suomestakin tullut superautojen valmistusmaa? Tuossa 2010-luvulla oli valmisteilla, ja huom! täyssähköinen, suomalainen superauto joka sai prototyypillään jo Ornamo -muotoilupalkinnonkin 2016. Täältä lisää autosta.

Tässä Toroidion:


Kauniit on linjat Pasi Pennasen murskatussa unelmassa.


Monen mielestä nämä ovat turhuutta ja rikkaiden leluja vaan on näissä tavan kansalaistakin sivuava hyötynäkökohta, kuten on myös WRC- eli ralliautoissa ja F1:ssä, nimittäin näitä varten kehittettyjä ratkaisuja valuu tavan autoihin ajan kanssa. Kaikenlaiset ajoavustimet, eli ABS-jarrut jne. on alunperin kehitetty näihin kalliisiin leluihin ja/tai kilpakäyttöön, eihän autotehtaat pelkän mainoksen takia kustanna kalliita leluja.


Kerran olen ollut kyydissä kun mentiin yli 200 km/h ja itse ajanut sen 195 km/h, täytyy sanoa että kyllähän se tukkaan pärähtää! Tulee jotenkin ihan ihmeellinen olo kun kiitää monta kymmentä metriä sekunnissa eteenpäin, huiiii!!! (36 km/h = 10 m/s)


Hyvää alkanutta,



Sus'



Tämän videon mukaan auto maksasi peräti 3,65 miljoonaa taalaa!!
Ovissa on ihan omanlaisensa ratkaisu, työntyy vähän ulos, sen jälkeen kääntyy
eteenpäin, jännä!! Autossa on sekä manuaali-, että automaattivaihteisto,
voi valita itse, kuin myös millaisia tehoja milloinkin käyttää.


2 kommenttia:

Timo Kyttä kirjoitti...

Onhan noi hienoja, mutta multa on mennyt toistaiseksi ohi kaikki autokuumeet tms. Kamerat, leffat ja lautapelit on halvempia. 😃

Miehen tie kirjoitti...

Mulle riittää kuvat aika pöitkälle, muodot on kauniita. Mustang-68 mekaanisella remmiahtimella tosin tulee pihaan jos lotossa...